BRACIA SADOWNICY I VICTORIA CYMES ŁĄCZĄ SIŁY
Powstaje nowy, mocny gracz na rynku napojowym
Połączenie firm Bracia Sadownicy i Victoria Cymes zmienia układ sił w kategorii
soków, nektarów i napojów na polskim rynku. Połączone podmioty, działające już
jako Grupa, odpowiadają na obecne potrzeby konsumentów i planują zbudowanie
platformy produktów zdrowych, naturalnych i rzemieślniczych. Wzmocnienie
pozycji rynkowej, podwojenie obrotów w ciągu trzech lat i jedna z najsilniejszych
bezpośrednich dystrybucji produktów świeżych w Polsce to główne cele biznesowe
połączonych podmiotów.
30 czerwca 2023 r. firmy Bracia Sadownicy i Victoria Cymes sfinalizowały transakcję, na
mocy której działając już jako Grupa, umocnią swoją pozycję w kategorii soków i napojów.
Spółki pozostają na rynku jako oddzielne podmioty. W pierwszej fazie konsolidacja
odbędzie się na poziomie kluczowych procesów i kultury organizacyjnej. To połączenie
zmieni układ sił na rynku SNN, a Grupie pozwoli znaleźć się na podium wśród trzech
największych producentów soków w Polsce (2,5 proc. udziałów w kategorii SNN pod
względem wartości). Połączone podmioty pozostaną liderem wśród marek soków NFC
(ang. not from concentrate), czyli soków tłoczonych, z 15,1 proc. udziałem oraz 40,2 proc.
udziałem wśród markowych soków NFC pod względem wartości (dane: NielsenIQ, MAT
Week 17, 2023).
Zakłady produkcyjne Grupy zlokalizowane są w Śmiłowicach (woj. kujawsko-pomorskie)
i Wałczu (woj. zachodniopomorskie). Zgodnie z planami, Grupa będzie kontynuować
współpracę z dotychczasowymi kluczowymi podwykonawcami i dostawcami. Prezesem
Zarządu Grupy został Adam Jędrzejewski, założyciel marki Bracia Sadownicy. Lech
Krukowski, dotychczasowy wiceprezes zarządu firmy Victoria Cymes, objął funkcję
Doradcy Zarządu.
„Połączenie dwóch firm o charakterze rodzinnym pozwoli nam rozwijać się na większą
skalę, ale jednocześnie zachować kameralność i lokalność. Mając podobne wartości, jak
szacunek dla pracy ludzkiej, prostoty i transparentności współdziałania z otoczeniem,
podjęliśmy decyzję, że czas zacząć współpracować, a nie konkurować. Jesteśmy przekonani,
że dwa różne pokolenia, dwie różne energie, ale ten sam cel i co najważniejsze – te same
wartości, wyniosą obie firmy na zupełnie inny poziom.” – mówi Adam Jędrzejewski,
założyciel marki Bracia Sadownicy.
Celem biznesowym Grupy jest podwojenie obrotu w ciągu trzech lat (w bieżącym roku
estymowane jest około 200 mln zł przychodów) oraz zbudowanie jednej z najsilniejszych
i najbardziej sprawnych bezpośrednich dystrybucji produktów świeżych w Polsce jako
jednej z kluczowych przewag konkurencyjnych. Strategia portfelowa zakłada pozostanie
obecnych marek Bracia Sadownicy i Victoria Cymes, jak również powstanie nowej marki,
pozwalającej na wejście w nowe kategorie produktowe, w których spółki zamierzają się
rozwijać.
„Po połączeniu chcemy wejść w nowe kategorie produktowe, które pozwolą nam w pełni
wykorzystać możliwości dystrybucyjne. Naszym celem jest budowanie platformy produktów
świeżych, naturalnych i zgodnych z filozofią neocraft, gdzie kluczowa jest autentyczność
i właściwe zrozumienie oczekiwań współczesnych konsumentów. Nie chcemy konkurować
z koncernami – chcemy budować własną ścieżkę rozwoju. Najpierw jednak uporządkujemy
ofertę obu firm w sposób pozwalający uniknąć kanibalizacji produktów, a jednocześnie
zbudować szerokie portfolio produktów z różnym pozycjonowaniem cenowym.” – mówi
Aleksandra Głuchowska, Członek Zarządu spółek Bracia Sadownicy i Victoria Cymes.
„Dziś konsumenci zdecydowanie większą uwagę przywiązują do racjonalnego wydawania
pieniędzy. Z drugiej zaś strony nie odwrócimy już trendu związanego ze zdrowym
żywieniem czy chociażby zrównoważonym działaniem na rzecz środowiska. Naszym
zdaniem, ludzie nie przestaną sięgać po produkty jakościowe, mniej przetworzone, jednak
z większym rozsądkiem będą podchodzić do zakupów i marnotrawstwa żywności. Liczymy
na pokolenie Z, które jest zainteresowane zdrowymi, ciekawymi produktami i bardzo często
potrafi przekształcić produkty niszowe w produkt masowy. Jako producenci musimy
oczywiście liczyć się z tym, że istnieje próg cenowy, którego przekroczyć nie można, więc
naszym zadaniem będzie utrzymanie określonego poziomu ceny, ale przy zachowaniu
jakości produktów. – dodaje Adam Jędrzejewski.
W ramach połączenia firm tworzona jest nowa struktura w oparciu o obecnych
pracowników, co oznacza dla nich przede wszystkim szansę na rozwój w dobrze im
znanej, własnej organizacji. Grupa nie planuje redukcji zatrudnienia, lecz wzrost i rozwój
struktur, mający na celu profesjonalizację i maksymalne wykorzystanie obecnych mocy
produkcyjnych i sprzedażowych. Dzięki połączeniu, oba podmioty zyskają nowe
perspektywy, zarówno od strony operacyjnej, jak i handlowej. Konsolidacja i reorganizacja,
polegająca na skróceniu łańcucha dostaw, przyniesie grupie dużo większe możliwości,
a tym samym szanse na stabilne funkcjonowanie w dynamicznym otoczeniu.
„W niektórych aspektach się różnimy, ale na wiele spraw patrzymy w sposób podobny. Jest
to szansa dla obu zespołów, aby uczyć się od siebie nawzajem. Wierzymy w to, że budujemy
dla nas wszystkich nową rzeczywistość i kreujemy na rynku coś zupełnie nowego. Liczymy
się z tym, że przed nami dużo pracy i wiele wyzwań wynikających z połączenia dwóch
struktur, jednak wiemy, że nasze organizacje tworzą ludzie, którzy są otwarci i chcą się
rozwijać, więc patrzymy na to, jak na siłę napędową. – podkreśla Adam Jędrzejewski.
W ocenie firmy, w sektorze owocowo-warzywnym cały czas drzemie ogromna siła
i potencjał do rozwoju. Rynek soków NFC jest najprężniej rozwijającą się gałęzią
produktów sokowniczych w ostatnich latach. Według danych Acumen Research and
Consulting, globalny rynek soków tłoczonych na zimno osiągnął w 2021 roku wartość
1 452,7 mln USD i w latach 2022 – 2030 ma rosnąć w średniorocznie o 7,3 proc., aby
w 2030 r. osiągnąć wartość 2 684,8 mln USD. Stale rosnące zainteresowanie sokami NFC
świadczy o coraz większej świadomości Polaków, którzy w sklepach szukają nie tylko
produktów smacznych, ale też takich z naturalnym składem i wyróżniających się najwyższą
jakością. Globalne trendy wciąż mówią o rosnącym znaczeniu warzyw i owoców i ich roli
w zbilansowanej i zróżnicowanej diecie; podkreślają również rosnące znaczenie lokalnych
produktów. Polska także, jako jeden z kluczowych producentów owoców i warzyw, oferuje
dostęp do surowców, stwarzając tym samym dobre warunki dla rozwoju branży.
Kontakt dla mediów:
Anna Ruszczak
tel. 604 640 867
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.